Är din fastighet i behov av en större renovering? Då är det viktigt att du börjar i god tid och att du låter dina hyresgäster få vara delaktiga. Om hyresgästerna får information så att de kan förbereda sig och planera i tid kommer inte bara renoveringen att gå smidigare, utan du kommer också bli en fastighetsägare som är mer pålitlig för dina boende.
Att renovera fastigheten är ett mycket stort projekt som oftast kostar väldigt mycket pengar och som tar lång tid att genomföra. I vissa fall kan hyresgästerna bo kvar under tiden för renoveringen, men är det en mycket omfattande renovering kan det bli tal om att evakuera. Det är oftast i dessa situationer som hyresgäster kan motsätta sig som mest, men med våra smarta knep blir du inte bara en mer trygg och seriös fastighetsägare, utan du visar också att du värnar om dina hyresgäster på riktigt.
Bästa tipsen för en smidigare fastighetsrenovering
1. Informera i tid
Så fort du vet att en renovering är ett faktum är det viktigt att du informerar dina hyresgäster. Se till att de får information i god tid så att de kan ta beslut gällande sin boendesituation och framtid. Informera om vad det är för typ av renovering och vilka moment som ska genomföras.
2. Hjälp till med flytt
Är det tal om evakuering är det du som fastighetsägare som bör bistå med flytt. Anlita en professionell flyttfirma i Haninge som hjälper dig med hela processen. En flyttfirma Haninge bör inte bara hjälpa till med transport till evakueringslägenheter och andra boende, utan de bör även bistå med emballage till dina hyresgäster. Det här är din renovering och ditt mål är att underlätta så mycket som möjligt.
3. Håll personliga möten
Att skicka hem information i brevlådan är bra, men det går inte att jämföra med en personlig kontakt. Se till att du bokar in flera möten långt innan renoveringen är igång och tätar i takt med att det närmar sig. Många hyresgäster vågar inte kontakta över telefon eller mail, utan har lättare att ställa frågor om ni ses personligen.
4. Undvik spekulationer
Grannar pratar gärna med varandra och det kan leda till att felaktig information sprids. Se därför till att du är den första med att besvara alla frågor som kan uppstå, t.ex. genom utskick eller på möten.